Saturday, November 14, 2009

Mabuk Gado

Alkisah, tinggallah seorang ayahanda dan anakanda nya di rumah yang tersergam nan indah..bonda nya kepergian ke tanah serendah sekebun bunga kerna ada urusan penting,katanya.. Ya,mestilah resepsi pernikahan sanak saudara,kan?

Arakian, bangkitnya amatlah lewat si dua beranak itu.. matahari sudah setinggi pokok nyiur.. perutnya berbunyi2 pula..laparnya mereka bukan kepalang.. shahibul hikayatnya, hanya bonda yang selalu menyediakan kudapan pagi..tapi,berbeda pagi nan xseberapa cerah ini..joong kata orang kelantan..

si ayahanda bertanya kepada anakandanya, "Nak, ada apa di dapur? perut bapak lapar ni..bapak sebenarnya udah kenyang.."

anakanda nye pun menjawab," bapak ni,macam2 aja.. kelihatan,ada ubi kayu ni pak di pokok sana.."

"Ha, kau rebus saja ubi kayu itu.. Nanti bapak kokok nyiur..kita buah cicahnya." ujar ayahandanya kepada anakandanya sambil turun ke tanah untuk mengambil nyiur tua..

"Baik,pak." Balas anakanda ringkas.

Adapun, ubi yang direbus itu siap, teruslah dihidangkan kepada ayahandanya.. Makanlah dua beranak itu akan ubi yang direbus anakanda nya..

"Nak, keras sungguh ubi ini..betul ke,kau dah rebus?" soal ayahandanya.

"Eh,sudah la pak. Sampai peluh keringat keluar ni." terang anakanda sambil menunjukkan peluhnya dibaju.

"Ya,santaplah.." balas ayahandanya.

Setelah perut menggendut kekenyangan, anakandanya mengundur diri mahu bertemu teman sekolah.

Bapanya pula seorangan dirumah.. berjalan terhuyung hayang sehingga tidak mampu melangkah lagi. "hadoi,aku makan ubi kayu ke gado tadi?" soal ayahandanya sendirian dan kepengsanandi situ jua.

Manakala,berjalanlah anakanda itu di tepi jalan.. Tidak semena2, matannya melilau2.. dilihat, banyak sekali kereta dijalan raya yang datang bersimpang siur di pandangan matanya..Akhirnya tersungkur anakanda itu ditepi jalan karena mabuk termakan gado yang disangkanya ubi kayu..

sekian,tamat la ceritera cathay keris production sendirian berhad.. thee~

p/s: gado ni sejenis ubi jugak. aku tataw nama dalam kamusnya apa.cuma kalau makannya,boleh menyebabkan kegatalan dan memabukkan jika berlebihan..


Photobucket

6 comments:

opa said...

o opa ingat gadoh ami hhihi

violetless said...

yaka?aku ingt apa benda la..da la ayat bbunga2 cinta mak ai..

+betterSINGLE+ said...

rasanya daku telah pulang ke tahun yg ayatnya berbunga2 ya??

cathenclox said...

@opa
haha kan da explen tadi.. gado tu cane..hoho

@violet
hahak..saje je crite gitu..sbb ni blaku sendiri kat atok belah abah aku ngan pak sedara aku..hahaha

@fifi
haha biasa la..kelainan cket post kali ni..huhu

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]slipstream office 2003 service pack 3', [url=http://firgonbares.net/]family office software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] discount software house time office software
software at student discount [url=http://firgonbares.net/]windows vista themes[/url] coreldraw torrents
[url=http://firgonbares.net/]where to buy pc software[/url] autocad 2005
[url=http://firgonbares.net/]coreldraw x4 draw a spiral[/url] you buy adobe photoshop
buy dreamweaver and [url=http://firgonbares.net/]buy computer softwares[/b]

fazrin2211 said...

lama tak melawat blog kawan aku ni,hehe apa kabo tuan umah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails