Wednesday, March 17, 2010

aduan rakyat???

assalamualaikum.

aduan rakyat.
program terbitan media prima.
ditayangkan pada rabu malam.

tp ape yg nk dihuraikan kat cni bukan salah rancangan tu.

aduan malam ni pasal kubur yg xdi mentenance..
bagi aku, tanggungjawab org kampung tu la nk jaga kubur.
buat ape nk ngadu?
macam bukak pekung di dada.
ape org mlayu ni suke mengharapkan bantuan aje ke?
suka mengadu domba?
ayuh! bangun lah!
masalah sebegini boleh selesai tanpa perlu masuk tv!

kalau di kelantan,misalnya.
cth terdekat, satu kubur di kuala krai.
kubur itu dijaga oleh seorang pak cik.
jadi, tetamu yg melawat kubur itu boleh la menderma utk mentenance kubur.
derma adalah ikhlas.
utk upah pak cik tersebut kerana sudi mencuci daun2 kering, lalang2..
nice kan?
jadi, xde lah waris jenazah nangis2 depan tv, cakap takot nk g kubur. tol x?

ade satu lagi cth..
satu tanah perkuburan berhampiran rumah saya.
setiap hari jumaat,org ramai dtg semata2 utk membersihkan tanah perkuburan.
jadi, kubur sentiasa bersih.
xde lah semak2..

pada pendapat saya,
masalah yg melibatkan pencemaran, pembalakan haram, penculikan di mana penyelesaian yg sukar,boleh lah diterbitkan di televisyen.
bukan ape..
masalah kubur x mentenance tu, itu salah org kg itu jugak.
pegi buang sampah kat kubur tu nape.
sedangkan reciever sampah ada,tp xdigunakan..
nak jugak buang merata.
jadi menyampah pon ada.

sebelum saya menutup cerita,
saya mintak maaf byk2 yer?
kalau terkasar bahasa,sampai ade yg terasa.
saya cuma mahu berkongsi idea saya.

~salam~


Photobucket

2 comments:

cerkLeng™ said...

masok ISA doh mung phni.

cathenclox said...

ISA korox mung!
ISA xlaye pong pasa gonih!
wakaka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails