Sunday, March 6, 2011

20 perkara yang guru @ pensyarah tidak patut lakukan..

ok..di sini aku ade senaraikan 20 perkara yang guru @ pensyarah tidak patut buat demi menjaga nama baik institusi perguruan..

  1. bercinta dengan student sendiri ( nampak tidak profesional tau! and akan mengganggu marking paper, P&P, etc)
  2. bercerita masalah peribadi di kelas
  3. muqaddimah di kelas yang terlalu lama ( kalau kelas tu 2 masa, dia pny muqaddimah 1 masa! wth)
  4. lambat masuk kelas untuk mengajar ( common neh~ )
  5. pakai pakaian yang menjolok mata ( terbeliak abes la mata boys pandang korang.. )
  6. memburuk-burukkan guru/lecturer lain ketika sedang mengajar
  7. tidak mensilentkan enset ketika dalam P&P. ( boleh mengganggu jugak.. student pon reti silentkan enset.. huuu )
  8. malas mengajar. just bagi kertas suruh sign kehadiran,bg homework, tp dia ntah ke mana.xmasuk kelas langsung! time pekse,abes failed budak2.. haruu beb!
  9. cakap tidak serupa bikin. ( nasihatkan student jangan merokok, tp dia merokok juge.. hehe cth je tu )
  10. terbawa2 masalah peribadi ke tempat kerja. ( ini sangat tidak profesional. gado ngan bini/laki, pelajar2 yang kene tempiasnya.. )
  11. melakukan gangguan2 yang tidak sepatutnye.. cth: meraba student, bercakap lucah dengan student.
  12. lebih mementingkan kerja luar dari kerja mengajarnya. cth: let say cikgu kita ni sambung blaja, then, dia duk fokus kat assignment la, itu la ini la.. student terabai.. 
  13. selalu membatalkan kelas. cth: kelas cikgu kita ni pukul 8malam. nk ke kolej pny la susah. bila dah sampai, tetibe baru dia inform melalui ketua kelas yg kelas kensel.. 
  14. menggantikan kelas yang sengaja/tidak sengaja batal tu pada weekend. (bayangkan 5 hari hari persekolahan.. weekend mesti la nk rehat.. alih2,cikgu kita ni nk wat kelas ganti. cane kalo kita dah plan nk g mane2? balik kampung ke? )
  15. guru yang kurang ajar (erk..ade ker? hehe mestilah ada. salah sikit, nak rotan aje.. dah awak tu cikgu, ajar la betul2..jgn nk kurang ajar pulak.. kang kantoi yg awk xpandai mengajar..theeee~~ )
  16. cikgu yang tidak prepare bahan mengajar nya sebelum mengajar. (ruin everything tau!)
  17. cikgu yang dipenghujung kelasnya bertanya "any question?".. haaa..rilek2.. aku explen.. cth: cikgu ni ajar subjek komputer. bila dah abis ngajar, dia tny ada apa2 soalan x? student pon bertanya lah ttg yg dia xpaham.cikgu ni dengan selamba, awk cari sendiri kat internet.. well? baik xpayah tny "any question?"
  18. cikgu yang suka me'link'kan dia dengan orang2 yang tersohor.. cth: YANG BUAT CITER UPIN & IPIN TU KAWAN SAYA LAH.. PERDANA MENTERI TU KAWAN KEPADA KAWAN SAYA TAU! HOSNI MUBARAK TU KAWAN KEPADA KAWAN KAWAN SAYA.. ALBERT EINSTEIN TU STUDENT SAYA DULU.. SAYA YANG AJAR DIA APA ITU E=MC².. 
  19. cikgu yang bias. ada student yang dia suke, dia kasi markah tinggi.. student yang dia xsuke,yg gemuk etc, deduct mark.. xtahu formula ape yg dia pakai sebenarnye..
  20. korang gtau aku pulak! penat aku pikir nih! 

Photobucket

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails