Wednesday, September 2, 2009

nyamuk mengganazzzzz

ha... ni cek nak habaq crita kat deme ni.. (ala2 violet bercakap hehek)

aku ni asek kene geget ngan nyamuk aje.. asal maghrib tiba,sgala genus nyamuk pon keluaq mencari mangsa2 yg comel.. aku ler tu! hihi~

kalau geget xsaket, xpe.. nih Allah saje yg tahu.. aku ni pantang ade bende geget,musti jadi merah2 pny badan.. (ala,kalo nyamuk geget,xkn jadi kaler oren kot?)


ni aku nak kasi pendidikan kesihatan yg berkaitan ngan aedes la yek?
  • amik masa at least 10 minit seminggu tuk membersihkan kawasan rumah korg untuk menghapuskan jejak aedes yakni boleh leading korg ke dengi berdarah jika tidak ada langkah berjaga2.. (ish,ayat cam tuut aje)
  • pada waktu maghrib( huh! spesifik waktu tuh ..), korg sembur2 la umah tu ngan ridsect, morteen knockdown ker, fumakila si elifen ke, ish..byk produk kat pasaran tu.. seme berkesan taw! waktu maghrib yakni kul 7-8 malam, nyamuk byk berkeliaran beronggeng2 kat udara.. hihi (teringat kat membe ,name rokiah..slalu sakat dia "ronggeng rokiah")
  • pastikan tiada air bertakung. xkira la air bersih ke air kotor ke,kene buang jugak.. tp aedes ni nyamuk kaya cket.. nk air jernih2.. ngader tol.. aedes! hg jadi nyamuk kebanyakan sudeyyy..nyampah!
  • mase nak tido, pasang la ubat nyamuk..xkesah la yg lingkaran ke,elektrik ke.. tp kalo pasang yg elektrik,wangi cket.. nak2 yg baygon aluminium pad.. huh! wangi la.. terusik jiwa aja..huhu
  • kalau anda jenis yg xcukop power nk halau nyamuk, pasanglah kelambu.. hihi skrg byk taw kelambu lawa2.. gmbo kartun pon ada.. yg macam baby pny tu.. tu pon kalo korg muat bertenggek dalam kelambu bayi..hahahaha (aku muat,sbb aku kecik..)

 ape lagi yer? korg ade pape nk tmbh ker? sila la..jgn la memalu..aku xmarah pon..apetah lagi nk geget dan mengganas macam nyamuk! kah3



*gambar diambil pada pukul 740-8pm td.. haa! bukti tu.. aku xtipoo korang..mmg nyamuk suka aku.. org2 kate,darah manis.. tu nyamuk suka.. adoi.. sian la kat org2 yg kene diabetes, konfem slalu kene geget nyamuk.. hihihi

ok la..sampai takat ni dulu.. aku nak sapu minyak mastika nih.. berkesan!








lotsOFlove,
Photobucket

6 comments:

violetless said...

darah hg sedap sgt..rasa kari kapla ikan kot..tu yg dia nyaman ja sedut...hahah

Unknown said...

hahaha.. hangat aku mendengarnya.. ekeke dah lega cket.. sbb da sapu minyak mestika ni.. huhu

eh.. emel aku cathenclox@gmail.com

ko xde gtalk ke?

.:fifi:. said...

haish tu la..
penderma sgt...
hahaha

Unknown said...

ekeke..
aku sendiri pon xcukop darah ( hemoglobin low <12 mm/L )

ko pna ke derma darah?

SaYraH WonDerLanD said...

org kata org yg kene geget nyamuk ni busukkk!!!

1 : nyamuk ske geget org busuk
2 :ami kene geget nyamuk
conclusion : ami busuk

Unknown said...

ohh..pepandai je hg ckp aku busuk.. wangeeeee tau..kikiiki

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails