Thursday, March 17, 2011

5 perkara yang anda tidak tahu tentang PAC-MAN



PAC-MAN telah muncul sejak 30 tahun dahulu lagi dan semua orang kenal kot pac-man ni. tol x?
tapi ada 5 perkara yg anda mungkin tidak tahu ttg pac-man!
Iwatani, yang telah mencipta pac-man berucap di game developer conference,san francisco baru-baru ini mendedahkan 5 perkara ini.

tujuan utama nya adalah untuk menarik minat pemain perempuan

dahulu,pemain dari kalangan lelaki yang telah mendominasi tidak kira permainan ape2 skali pun.
jadi, iwatani berfikir, apekah game yang sesuai utk golongan perempuan dan keluarga.
lagipula, ketika itu tiada permainan rumah. semuanya kene pegi pusat arked semata-mata untuk bermain game. tempat tu kotor dan berbau. jadi,iwatani mahukan pemain wanita turut serta,so it must be cleaner ad brighter!

setiap hantu ada arahan tersendiri

bila anda bemain game ini, terdapat 4 jenis hantu.sebenarnya,hanya satu sahaja yang jahat iaitu Blinky, hantu merah.ia akan sentiasa mengejar pac-man.Pinky,hantu yang berwarna pink bersifat natural.ia cuma mahu berada di posisi 32 pixel dia hadapan mulut pac-man. sifatnya sama dengan Inky, hantu biru. manakala hantu oren,iaitu clyde bergerak random.

apakah maksud pac-man?

anda mungkin pernah terdengar cerita tentang kehilangan satu slice pizza yang diilhamkan oleh design pac-man.  tetapi ianya berkisar tentang MAKANAN!!
di Jepun, "puck! puck!" bermaksud "munch! munch!". jadi pac-man yang asal ialah puck-man kemudian ditukar kepada munch-man( ditukar ke pac-man apabila mendapat tempat dihati pelanggan di US).

serpihan puzzle yang hilang

pac-man dicipta sesimple yang mungkin untuk menarik ramai peminat. limitnya teknologi pada tahun 1980 menjadikan ia senang untuk dicipta. iwatani sangat gembira tetapi dia sangat2 mahu menambahkan shelter yang boleh ke atas dan ke bawah. apabila hantu2 itu datang, shelter tu akan menumbuk mereka sehingga berkecai.

hantu-hantu itu hampir satu warna



 sukarnya memikirkan pac-man tanpa hantu2 yang bright,kan? iwatani pernah ditekan oleh presiden Namco untuk menjadikan hantu2 itu hanya bewarna merah kerana baginya,mungkin pemain akan konfius dengan hantu2 yang pelbagai ini.

iwatani menolak cadangan itu dan semasa sesi soal-jawab percubaan game satu masa dahulu,dia bertanyakan peminat samada mahukan satu warna sahaja hantu2 ini. tetapi tiada seorang pun yang mahukannya! Itu membuktikan presiden itu silap.

pac-man download game


Photobucket

1 comment:

Faz Fazrin said...

hantu merah takbest,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails